FANDOM

== Ανησυχία για την Ελευθερία του Λόγου στο Διαδίκτυο και τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες

==

Αθήνα, 1 Μαρτίου 2008

Με αφορμή τη γνωστή υπόθεση του blog, press-gr και εφόσον ισχύουν οι διαρροές του νομοσχεδίου που είδαν το φώς της δημοσιότητας, σύμφωνα με τις οποίες το Υπουργείο Δικαιοσύνης ετοιμάζεται να ρυθμίσει την δημόσια έκφραση στο διαδίκτυο μέσω ενος πρωτόγνωρου για τα διεθνή δεδομένα περιορισμού τής ανώνυμης/ψευδώνυμης στα ιστολόγια, τότε κινδυνεύει η χώρα να μπεί στον κατάλογο των πιο ανελεύθερων και καταπιεστικών καθεστώτων ως προς το δικαίωμα της ελευθερίας του λόγου.

Οι ρυθμίσεις αυτές πλήττουν θεμελιακά δικαιώματα κάθε πολίτη, δυνητικού χρήστη του διαδικτύου, παγιωμένα στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας, αναγνωρισμένα από το Σύνταγμα της Ελλάδας αλλά και από το διεθνές δίκαιο. Οι διαρροές αυτές δεν έχουν μέχρι στιγμής επισήμως επιβαιωθεί, πλην όμως η μη κατηγορηματική διάψευσή τους από την Κυβέρνηση δεν επιτρέπει εφησυχασμό.

Ακόμα παραπέρα μια σειρά απο δηλώσεις πολιτικών και λειτουργών της διοικησης σε συνδυασμό με νομοθετικές ρυθμίσεις (νόμος για την ΕΥΠ στο διαδίκτυο) μας κάνουν να ανησυχούμε τόσο για τα ψηφιακά δικαιώματα, όσο και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα στη χώρα ευρύτερα.

Ως Έλληνες πολίτες και bloggers, με διαρκή αγωνία για την ελευθερία της έκφρασης και του Τύπου, στον τόπο μας αλλά και σε όλον τον κόσμο, δηλώνουμε ότι δεν θα ανεχθούμε κανενός είδους ρύθμιση που θα φέρει την Ελλάδα κοντά σε διεθνώς δακτυλοδεικτούμενα μελανά παραδείγματα χωρών που καταπατούν τα ψηφιακά δικαιώματα των πολιτών τους, όπως η Κίνα, η Βιρμανία και η Αίγυπτος. Εξάλλου, υπενθυμίζουμε, εξακολουθεί να εκκρεμεί δικαστικά η υπόθεση blogme.gr, η οποία, ως απόπειρα ποινικοποίησης του απλού υπερ-συνδέσμου (link), μας εκθέτει στην παγκόσμια διαδικτυακή κοινότητα.

Διανύοντας μια εποχή κατά την οποία η ιδιωτικότητα συρρικνώνεται διαρκώς και τα κάθε λογής απόρρητα υποχωρούν, χάριν κρατικών και επιχειρηματικών σκοπιμοτήτων, μια εποχή κατά την οποία ο καθένας μας, συνθλίβεται από οικονομικά και επικοινωνιακά μεγαθήρια, διατηρούμε την πεποίθηση ότι η διαδικτυακή ανωνυμία ή ψευδωνυμία είναι στοιχειωδώς απαραίτητη εγγύηση για την εξασφάλιση τής ελεύθερης ατομικής έκφρασης, της πληροφοριακής αυτοδιάθεσης και του υγιούς δημόσιου διαλόγου.

Το ισχύον νομικό πλαίσιο επιτρέπει, υπό δικαστικές εγγυήσεις, την ταυτοποίηση ψευδώνυμων ή ανώνυμων χρηστών του διαδικτύου στις περιπτώσεις που τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα στην ελεύθερη έκφραση και στην ιδιωτικότητα, σταθμιζόμενα με την ανάγκη προστασίας άλλων σοβαρών έννομων αγαθών, κρίνεται ότι πρέπει να υποχωρήσουν. Το καθεστώς αυτό, σε συνδυασμό με την αυτορρύθμιση των ψηφιακών κοινοτήτων, θεωρούμε ότι είναι επαρκές για την προστασία από έκνομες αντικοινωνικές συμπεριφορές που εκδηλώνονται μέσω του διαδικτύου.

  • Υπενθυμίζουμε ότι η κοινωνία των blogs δεν συνιστά κλειστή κάστα για λίγους, με συγκεκριμένα συμφέροντα, αλλά αποτελεί καθρέφτη όλης της κοινωνίας, ανοιχτό πεδίο έκφρασης για οποιονδήποτε πολίτη.
  • Προτρέπουμε την κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση του ψηφιακού χάσματος που θα επιτρέψει σε όλους τους πολίτες να εκφραστούν και να δημιουργήσουν μέσα σε αυτό το νέο πεδίο ελευθερίας.

Συνεπώς,

  • Καλούμε την κυβέρνηση να δηλώσει σαφώς τις προθέσεις της δεσμευόμενη οτι δεν θα συνοδεύσει την κύρωση της συνθήκης της Βουδαπέστης ενάντια στο Κυβερνοέγκλημα με ρυθμίσεις ή τροπολογίες όπως αυτές που απασχόλησαν την κοινή γνώμη την τελευταία εβδομάδα.
  • Καλούμε το σύνολο των πολιτικών και κοινωνικών φορέων να λάβουν θέση απέναντι στα σχέδια αυτά και να διατρανώσουν την αντίθεσή τους προς οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία στο μέλλον η οποία θα στρέφεται κατά των ελευθεριών στο Διαδίκτυο.
  • Ζητάμε απο την κυβέρνηση να αναλάβει θετικές πρωτοβουλίες, όπως για παράδειγμα στην εκπαίδευση, που θα υποβοηθούν την ανάπτυξη του διαδικτύου και του δημοκρατικού κοινωνικού διαλόγου που διεξλάγεται σε αυτό.
  • Επιφυλασσόμαστε για στενή παρακολούθηση του ζητήματος και για ανάπτυξη κάθε μορφής οργανωμένης δημοκρατικής δράσης.

Υπογράφουν οι ιδιοκτήτες των blogs,

Also on FANDOM

Random Wiki